Giving Information on the Risks and Limitations of Mammography Screening (GIRLS)

Titre officiel

Giving Information on the Risks and Limitations of Mammography Screening (GIRLS): a Randomized Controlled Trial

Sommaire:

Évaluer les effets de la prestation de renseignements complets relatifs aux bienfaits et aux risques de la mammographie chez les femmes admissibles au dépistage du cancer du sein. Bon nombre de femmes possèdent des connaissances sur la mammographie qui ne reflètent pas les récentes données probantes; elles sont souvent peu informées au sujet du surdiagnostic et de la surdétection du cancer du sein. Les femmes ont tendance à surestimer le risque de cancer du sein et les bienfaits du dépistage du cancer du sein. De plus, les programmes de dépistage universel du cancer du sein insistent sur le recours au dépistage. La mammographie n’est toutefois pas l’examen parfait et la décision de se soumettre à une mammographie de dépistage n’est ni bonne ni mauvaise. Il s’agit d’une décision personnelle à prendre. Pour comprendre les effets des nouveaux renseignements mettant en évidence le potentiel de surdiagnostic et de surtraitement du cancer du sein, nous mènerons un essai contrôlé pragmatique sur la prestation de renseignements objectifs relatifs à la mammographie dans le contexte de la médecine familiale.

Description de l'essai

Primary Outcome:

  • Self-efficacy
Secondary Outcome:
  • Informed Choice (Knowledge)
  • Informed Choice (Attitude)
  • Informed Choice (Intention)
  • Decisional Conflict
  • Anxiety
  • Trust in Medical System
  • Perception of Health Provider Recommendation
  • Information Relevant to the Decision Making Process
  • Decision Regret
  • Screening Participation
  • Acceptance of a Decision Aid in Primary Care
  • Knowledge of the Benefits and Risks of Mammography
1:1 double-blinded randomized controlled trial of patients to receive the intervention or standard information (control) at the study start in an information package. The intervention includes a decision aid (previously developed by Hersch et al. 2015, with minor modifications to reflect the Canadian context), a YouTube video link and an invitation to attend a group information session. The intervention or standard information, depending on participants assigned study group, will be mailed or emailed to participants. The information packages will also include questionnaires to collect data on outcome measures. There will be two study waves to account for women's eligibility at different time points (i.e. when approaching a mammogram due date). The first wave of participants will receive their information package at the study start and the second wave of participants will be sent their information packages 6 months after the study start. Each wave of participants will be followed for one year. Data collection will include quantitative measures of factors relevant to the decision-making process. Screening participant rates will be measured for each wave of participants, 6 months and 12 months after their respective enrollment date. Qualitative methods will be used to obtain an understanding of clinician's perception of decision aids in a primary care setting. Outcome measures and analyses will be blinded.

Voir cet essai sur ClinicalTrials.gov

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Ressources

Société canadienne du cancer

Ces ressources sont fournies en partenariat avec Société canadienne du cancer